Reviews, wees niet bang om eerlijk te zijn

Door 18 maart 2018Blog

Als je er over nadenkt ben je ook wel eens niet helemaal tevreden over jouw gasten. In dit geval is het aan te raden om een negatieve, of minder positieve, review te schrijven als feedback naar de gasten, maar ook voor komende verhuurders. Veel verhuurders vinden dit echter lastig. Ze zijn bang voor reputatieverlies, revanche of voelen zich gewoon niet comfortabel bij het idee om negatieve reviews te schrijven over de huurders. Situaties waarin je je zou kunnen herkennen:

–            “Mijn huurders hebben een enorme bende achtergelaten, maar er is niets kapot of beschadigd.”

–            “Ik heb een negatieve ervaring gehad met mijn huurders, maar ze hebben geen schade aan de woning aangericht.”

–            “Mijn huurders waren leuke mensen, maar hebben zich niet aan de huisregels gehouden.”

Het staat niet vast wat je moet schrijven bij verschillende situaties. Maak je je zorgen om een vervelende situatie als je een minder positieve reviews achterlaat? Lees dan snel verder om je zorgen weg te nemen!

Uitleg over het reviewsysteem

Tijdsspanne:
Huurders en verhuurders hebben 14 dagen de tijd om een review achter te laten. Dit gaat in vanaf het moment dat Airbnb een bericht stuurt dat je een review kunt achterlaten.

Zichtbaarheid:
De reviews blijven verborgen totdat beide partijen een review hebben achtergelaten óf wanneer de 14 dagen voorbij zijn. Na die tijd komt ook een eenzijdige review online.

Bewerken van de review:
Je hebt, na indienen, 48 uur de tijd om de review te bewerken, behalve als de review binnen die tijd zichtbaar wordt. Dit kan wederom gebeuren als de andere partij een review schrijft of de 14 dagen voorbij zijn.

Kan het kwaad?

Het achterlaten van een minder positieve reviews vergroot niet de kans op het ontvangen van een negatieve review. Is er dan een andere manier hoe een negatieve review effect kan hebben op jouw verhuurde woning? Ja, maar die kans is bijzonder klein. De enige kans is dat nieuwe, potentiële huurders uitvogelen dat jij ooit een negatieve reactie hebt achtergelaten en bang zijn om er ook een te krijgen. Of dat ze denken dat je daarom een lastige verhuurder bent. Om hier achter te komen, moeten de potentiële huurders alle profielen afgaan die ooit bij jou hebben gehuurd. Er zullen niet veel mensen zijn die al deze moeite nemen.

Het belang van reviews

Reviews spelen een belangrijke rol op Airbnb omdat alleen op deze manier huurders en verhuurders kunnen zien of ze een goede match zullen zijn. Eerlijkheid hoeft ook niet per definitie vervelend te zijn. Niemand wordt beter van een review waarin wordt verzwegen dat de gast tot 4 uur in de nacht aan het feesten was. Zolang de gast hier niet op wordt gewezen, zal hij deze fout wellicht nog een keer maken.
Bouw de review ook goed op. Begin niet meteen met de negatieve ervaring, maar benoem eerst andere zaken zoals; “de gasten waren erg vriendelijk”. Wees ook concreet; schrijf in plaats van “de gasten waren luidruchtig”, “de gasten hebben één nacht harde muziek gedraaid tot twee uur”.
Bescherm dus jezelf, de gasten en potentiële huurders tegen eventuele problemen. Betere beslissingen leiden tot betere ervaringen en dus ook weer betere reviews!

Foto: Pixabay

Leave a Reply