Vakantieverhuur: de ultieme checklist!

Door 10 juni 2018Blog
vakantieverhuur checklist

Over 11 dagen is het zomer! Hoewel we tot nu toe niet mogen klagen over de temperaturen, hopen we dat het kwik nu écht omhoog gaat. Ook vieren alle studenten vakantie en zijn de buitenzwembaden officieel geopend. Voor huiseigenaren betekent de zomer meer dan alleen maar ‘lang leven de lol’ en gaat het topseizoen van vakantieverhuur nu echt beginnen.

De zomermaanden zijn bij uitstek geschikt om jouw huis in Amsterdam te verhuren. Ga je zelf bijvoorbeeld een paar weken op vakantie? Zet dan je kalender alvast open zodat de boekingen kunnen binnenstromen. Zoals je weet zorgen wij voor de gasten zodat je zelf geen omkijken hebt naar de verhuur en verdien je je vakantie terug terwijl je zelf op het strand ligt.

Er zijn echter wat zaken die aandacht verdienen voordat jij je woning verhuurt aankomende zomer. Met onderstaande punten kan het bijna niet mis gaan.

Wees professioneel

In de basis voor vakantieverhuur tellen de huurprijs en goed weer mee, maar niet zoveel als professionele management skills. Nu helpen wij jou daar mee goed op weg, maar het is belangrijk dat je het verhuren van jouw woning als een business ziet. Als je de vakantieverhuur serieus neemt, zul je zien dat je gasten een betere ervaring krijgen. Dit resulteert in betere reviews en meer verhuur op termijn. Volg het voorbeeld van de betere Airbnb’s in Amsterdam en zorg dat jij ook in die top terecht komt.

Kies de juiste prijs

Hoewel je ongetwijfeld vindt dat jouw stulpje wel wat waard is per nacht, blijven mensen vaak opzoek naar de beste deals. Zorg er daarom voor dat jouw prijs goed meegaat in de marktprijzen van dat moment. Je kunt er voor kiezen dit zelf in de gaten te houden en aan te (laten) passen, maar dit raden wij ten zeerste af.
Wij werken samen met een gespecialiseerde partner. Aan de hand van zaken zoals o.a. locatie, aantal slaapplekken en voorzieningen wordt een basisprijs berekend. Deze basisprijzen worden aan de hand van een algoritme dagelijks bijgesteld. Dit algoritme houdt rekening met o.a. het vraag en aanbod van dat moment. Hierdoor kunnen wij altijd de beste prijs aanbieden. Dit houdt in dat de prijs ook naar beneden kan worden bijgesteld als de markt daarom vraagt. Hier tegenover staat wel dat jij een grotere kans hebt om jouw woning te verhuren.

Marketing voor optimale vakantieverhuur

Welk middel je ook gebruikt om jouw woning aan te prijzen, het is belangrijk dat je dit maximaal benut. Zo schreef ik eerder al over het gebruik van Instagram voor verhuur, maar ook het Airbnb profiel moet er strak bijstaan. Je kunt zelf een omschrijving maken en foto’s plaatsen, maar vaak is dit niet commercieel genoeg. Wij nemen dit daarom graag uit handen om zo een strakke pagina neer te zetten. Zo komen wij foto’s maken van jouw woning en wordt de omschrijving geschreven door een specialist. Er is mettertijd gebleken dat deze schrijfstijl zeer effectief is.

De basis op orde

Check binnenshuis zaken zoals de kranen, het lichtje in je koelkast en de eventuele airconditioning. Zorg ervoor dat alles veilig is en je gasten geen kapotte zaken aantreffen.
Als dit allemaal in order is, bekijk dat de buitenkant van de woning. Dit is het eerste wat gasten zien. Haal de spinnenwebben rond de buitenlamp weg, vervang het lampje meteen en zorg dat de weg naar jouw huis vrij is van onnodige spullen. Kijk ook kritisch naar je balkon of tuin. Zit jij hier zelf goed in de zomer of kan het wel een opknapbeurt gebruiken? In een eerdere blog lees je meer over het aanpakken van je balkon.

Kort samengevat; benut deze vakantieperiode goed. Dit is je kans om nog beter op de kaart te komen en jouw vakantieverhuur een extra boost te geven. Steek nog even de handen uit de mouwen zodat je met een gerust hart op vakantie kan deze zomer!

Leave a Reply